126 de ani de la trecerea în neființă a marelui patriot și luceafăr
– Mihai Eminescu
”Vreme trece, vreme
vine,
Toate-s vechi şi
nouă toate;
Ce e rău şi ce e
bine
Tu te-ntreabă şi
socoate;
Nu spera şi nu ai
teamă,
Ce e val ca valul
trece;
De te-ndeamnă, de
te cheamă,
Tu rămâi la toate
rece.”
Celebrarea
strămoșilor este prima datorie a unei națiuni către ea însăși. În calendarul
marilor români 15 iunie 1889 a fost cea din urmă zi pământeană a marelui poet
Mihai Eminescu. Versurile următoare din poezia ”Glossă” sunt arhicunoscute și reprezintă
esența vieții noastre.
Părintele
Ioan Andrioaie a prezentat în revista ”Credința ortodoxă” o temă actuală și
care probabil va dăinui, implicându-l și pe marele poet Mihai Eminescu.
Viclenia are origine satanică
În poezia
"Memento mori", marele poet Mihail Eminescu spune:
”De văd răul
sau nu-l văd, el pe lume tot rămâne.../
Toate au
trecut pe lume, numai răul a rămas”.
Un păcat greu,
dăunător în convieţuirea socială a oamenilor pe pământ, născut odată cu păcatul
strămoşesc, este viclenia, în rugăciunea domnească "Tatăl nostru",
rugăciune oferită lumii la cererea apostolilor de către Mântuitorul Hristos
(Matei 6,9-13), în încheiere spune: ”…și nr izbăveşte de cel rău”, în alte
traduceri ale Bibliei sau cărţilor de ritual, cuvântul ”cel rău” este înlocuit
cu ”cel viclean”. Cel rău sau cel viclean este diavolul, ucigătorul de oameni
de la început, tatăl minciunii şi ii vicleniei (Ioan 6, 70-71; 13,27; 8,44,
Matei 4,1-11).
Omul care face
voia celui viclean e mai periculos decât omul cel rău. De omul cel rău te mai
poţi feri, se mai poate evita, pe când cel viclean de mai multe ori îţi
zâmbeşte, te perie şi-ţi lasă impresia că te iubeşte. Un exemplu tipic este Iuda
Iscarioteanul, unul din cei 12 Apostoli ai Mântuitorului, când s-a asociat cu
trădătorii, cu viclenii şi iubitorii de arginţi, făcându-se călăuza celor
care-1 urmăreau pe Mântuitorul Hristos să-l omoare, în grădina Ghetsimani le-a
dat semn prin sărutare, zicând: Pe care-L voi săruta, acela este, puneţi mâna
pe El. Şi îndată, venind la Iisus a zis: Bucură-te învăţătorule! Şi L-a
sărutat" (Matei 26,47-49).
În timpul
activităţii Sale pământeşti, Mântuitorul Hristos multe de îndurat de la
conducătorii vicleni din vremea aceea, care se credeau nemuritori şi stăpâni ai
lumii. De exemplu, Irod când a aflat de la Magi că s-a născut un nou împărat în
Betleem, a dat poruncă şi au fost omorâţi 14.000 de copii, cu scopul să-L ucidă
pe lisus, ca nu cumva să-i ia scaunul de domnie, gândea el. Pe parcursul
vieţii, căuta prin trimişii lui să-l omoare pe Iisus. Aflând Iisus despre
intenţia sa, îi trimite răspuns lui Irod: "Mergând spuneţi vulpii
acesteia: Iată alung demonii şi fac vindecări astăzi şi mâine, iar a treia zi
voi sfârşi" (Luca 13,32), aluzie la jertfa Sa de pe Cruce.
Înainte de
moartea şi învierea Sa, Iisus mustră aspru pe fariseii vicleni, care una ziceau
şi alta făceau, numindu-i: "făţarnici, morminte văruite, călăuze oarbe,
nebuni și orbi, pui de vipere, omorâtori de oameni”; ”voi care ați omorât pe
prooroci, de la sângele drepților răspândit pe pământ, de la sângele dreptului
Abel, până la sângele lui Zaharia (tatăl Sfântului Ioan Botezătorul), fiul lui
Zaharia pe care l-ați omorât între templu și altar” (Matei 23,3-35).
Viclenia este
de origine satanică, începând de la ispitirea lui Adam și a Evei în rai. Ea
este temelia mândriei, a lăcomiei și a toată răutatea (Matei 12,39; 13,39; Luca 20,20). Cel viclean
trebuie înlăturat dintre oameni, precum neghina din grâu (Proverbe 26,20-28;
Matei 22,18; Romani 1,29; Ioan 3-12). Psalmistul David se ruga lui Dumnezeu
stăruitor: ”Scoate-mă Doamne de la omul viclean și de la omul nedrept mă
izbăvește” (Ps. 139,1). Același psalmist fericește pe omul cinstit și sincer,
care nu se asociază cu viclenii și necredincioșii fățarnici. ”El este ca un pom
roditor răsădit lângă izvoare, ale cărui frunze nu se vestejesc” (Ps. 1,1-3).
Față de cei
vicleni și răi, Biblia ne previne: ”Păzește-te de cel rău făcător, că rele
meșteșugește, ca nu cumva să te facă să fii pururea de batjocură” (Iisus Sirah,
1,35), iar Mihai Eminescu ne atenționează:
”Nu spera când
vezi mișeii
La izbândă
făcând punte
Te-or întrece
nătărăii
Chiar de-ai
fii cu stea în frunte.”
Cuvântul
nostru să fie da, ce este da și nu, ce este nu, ce este mai mult este de la cel
rău (Matei 5,37). ”Pentru orice cuvânt nefolositor pe care-l vor rosti oamenii,
vor da socoteală de el în ziua judecării!” (Matei 13,36).
Și
în loc de încheiere are ”cuvântul” tot Eminescu.
…”Dar
la ce să beau din lacul ce dă viață nesfârșită,
Ca
să văd istoria lumii dinainte-mi repețită,
Cu
aceleași lungi mizerii s-obosesc, sufletu-mi mut?
Și
să văd cum nasc popoare, cum trăiesc, cum mor. Și toate
Cu
virtuți, vicii aceleași, cu mizerii repetate...
Vrei
viitorul a-l cunoaște, te întoarce spre trecut.”…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu