● Cardul naţional de sănătate se va putea folosi
de la 1 februarie 2015. ● De la 1 aprilie, cardul național de sănătate va
deveni obligatoriu la medic. ● Persoanele care refuză cardul de sănătate vor
face dovada calității de asigurat pe baza unei adeverințe care va avea o
valabilitate de 3 luni. ●
Cardul național
de sănătate va funcţiona în prealabil cu sistemul pe bază de adeverinţă de
asigurat până la 31 martie, se arată într-o hotărâre de guvern făcută public la
26.01.2015. De la 1 aprilie, cardul va deveni obligatoriu la medic, dar
asiguraţii care refuză acest instrument vor putea primi servicii decontate pe
baza adeverinţei de asigurat, eliberată de CAS.
Înfiinţat prin
lege în 2006, cardul naţional de sănătate se va folosi din 1 februarie 2015. Ancheta
”Lumea Europa FM” arată că proiectul cardului naţional de sănătate a fost
sabotat permanent de aproape toţi responsabilii din sistemul sanitar. Între
timp, din banii asiguraţilor dispar fără urmă, în fiecare an, cel puţin 400 de
milioane de euro.
Cardul naţional
de sănătate este un proiect de interes naţional care are ca scop principal
transparentizarea şi eficientizarea fondurilor utilizate în sistemul de
asigurări sociale de sănătate.
Cardul naţional de sănătate este codul
de acces pentru toate sistemele informatice ale CNAS.
El va deveni instrumentul de confirmare
a prestării tuturor serviciilor din sistem (PIAS).
Pe card şi în cip-ul cardului sunt
imprimate următoarele informaţii:
●Numele şi prenumele asiguratului
●Cod unic de identificare în sistemul de
asigurări sociale de sănătate
●Numărul de identificare al cardului
naţional de asigurări sociale de sănătate (CID)
●Data naşterii
●Termenul de valabilitate al cardului (5
ani)
●Doar la cererea asiguratului, medicul
de familie poate inscripţiona pe cardul de sănătate date medicale.
– diagnostice medicale cu risc vital şi
boli cronice;
– grupa sanguină şi RH-ul;
– acceptul exprimat în timpul vieţii de
a dona organe după deces;
– numele medicului de familie şi datele
lui de contact.
Persoanele asigurate cu vârsta de peste
18 ani vor primi cardul naţional de sănătate.
Copiii cu vârsta de pana la 18 ani
beneficiază de servicii medicale gratuite conform legii.
Cardul a fost distribuit personal de
către factorul poştal în baza unui act de identitate si a semnăturii de
primire.
Activarea
cardului de sănătate se va face la orice furnizor de servicii medicale (cabinet
de medicina primară, spital, ambulatoriu, laborator) la care asiguratul va
apela prima data după primirea cardului. Nu este necesar ca asiguratul să
meargă special la medic pentru activarea cardului.
Operaţiunea de
activare constă în înlocuirea pin-ului de transport al cardului (000) cu un pin
din patru cifre ales de asigurat, pe care acesta nu trebuie să îl divulge.
Pin-ul rămâne în proprietatea asiguratului.
Odată activat, cardul de sănătate va fi
prezentat ori de cate ori asiguratul apelează la furnizorii aflaţi în contract
cu casa de asigurări de sănătate pentru servicii medicale sau farmaceutice.
Furnizorul va introduce cardul în
cititor, iar asiguratul va tasta pin-ul.
Instant, aplicaţia cardului va afişa un
mesaj în care va informa furnizorul dacă posesorul cardului este sau nu
asigurat.
Utilizarea
cardului reprezintă dovada că asiguratul a fost prezent la furnizorul de
servicii medicale. În acest fel se validează serviciul de care a beneficiat, în
vederea decontării din fondul de asigurări sociale de sănătate.
Pentru
serviciile medicale de urgentă nu este necesară utilizarea cardului de
sănătate. Aceste servicii fac parte din pachetul minim de servicii medicale,
care se acordă atât persoanelor asigurate cat şi celor neasigurate.
Cardul de sănătate va asigura accesul la
servicii medicale pe teritoriul României. Pentru servicii medicale devenite
necesare în timpul şederii temporare pe teritoriul unei țări din spaţiul
UE/SEE/Elveţia, asiguratul poate solicita la casa de asigurări eliberarea unui
card european de sănătate (CEASS).
Cât a costat proiectul?
Părţi
contractante: CNAS - Asocierea HP Romania SRL şi SC Novensys Corporation SRL,
în baza procedurii de achiziţie publică derulată de Compania Națională
„IMPRIMERIA NAŢIONALĂ” S.A. numărul 129713/03.09.2011
Obiectul contractului: Contract pentru
furnizarea de servicii privind soluţia Informatică de implementare a cardului
naţional de asigurări sociale de sănătate nr. NLD 3051/23.04.2012
Valoare contract: 87.636.000,03 lei
(exclusiv TVA)
Imprimeria a derulat, în numele CNAS,
proceduri de achiziție publică pentru materiile prime (achitând 19,8 milioane
de lei către furnizorul foliilor de policarbonat și 12,9 milioane de euro către
furnizorul cipurilor.
Proiect de lege
Persoanele care
refuză cardul de sănătate vor face dovada calității de asigurat pe baza unei
adeverințe care va avea o valabilitate de 3 luni, eliberată la solicitarea
persoanelor respective de casa de asigurări de sănătate la care sunt luate în
evidență, prevede un proiect de Hotărâre de Guvern publicat pe site-ul CNAS.
"După expirarea perioadei prevăzută
la alin. (2), persoanele prevăzute la art. 336 alin. (1) din Legea nr. 95/2006,
cu modificările și completările ulterioare, care refuză în mod expres, din
motive religioase sau de conștiință, primirea cardului național prin depunerea
unei declarații pe proprie răspundere în acest sens la casa de asigurări de
sănătate la care este luat în evidență, însoțită de cardul național în situația
în care acesta a fost distribuit, fac dovada calității de asigurat pe baza
adeverinței de asigurat, având o valabilitate de 3 luni, eliberată la
solicitarea asiguratului de casa de asigurări de sănătate la care este luat în
evidență", prevede proiectul.
Începând cu data de 1 februarie 2015 în
sistemul de asigurări sociale de sănătate se utilizează cardul național de
asigurări sociale de sănătate de către asigurați și furnizorii de servicii
medicale, medicamente și, după caz, de furnizorii de dispozitive medicale în
condițiile actelor normative în vigoare.
Totodată, până la data de 31 martie 2015
pentru dovedirea calității de asigurat pot fi utilizate și documentele prevăzute
de legislația în vigoare.
"Casele de asigurări de sănătate
asigură, potrivit Legii Arhivelor Naționale nr. 16/1996, republicată, păstrarea
și arhivarea cardurilor naționale refuzate până la expirarea perioadei de
arhivare stabilită în condițiile legii, putând elibera cardurile naționale
aflate în perioadă de valabilitate la solicitarea scrisă a asiguraților care au
refuzat inițial dovedirea calității de asigurat pe baza acestora", mai
precizează proiectul.
De asemenea, cardurile naționale
nedistribuite și predate de către operatorul de servicii poștale la casele de
asigurări de sănătate se distribuie asiguraților de către casele de asigurări
de sănătate prin prezentarea acestora la sediul casei de asigurări de sănătate
la care este luat în evidență asiguratul.
Cardurile naționale care nu au ajuns la
titulari prin servicii poștale sau prin casele de asigurări de sănătate pot fi
redistribuite acestora prin medicii de familie pe a căror listă sunt înscriși
cu ocazia primei prezentări în vederea acordării unui serviciu medical.
Cardurile naționale nedistribuite de
medicii de familie într-o perioadă de 12 luni de la primirea acestora vor fi
returnate caselor de asigurări de sănătate.
"Asiguratul suportă contravaloarea
cardului național, precum și cheltuielile aferente distribuției acestuia în
situația solicitării eliberării unui duplicat ca urmare a pierderii, furtului
sau deteriorării acestuia, în situația modificării datelor personale de
identificare, precum și în alte situații justificate la solicitarea asiguratului",
se mai arată în proiect.
Persoane de contact - Card Național
- CJAS-CNAS BACĂU
-Ghinea Adrian: 0234/513005 -
info@casbc.ro
-Axinia Ciprian: 0728.895.985 -
administrativ@casbc.ro
Cât privește
siguranța datelor inscripționate pe cip-ul cardului în UE sunt următoarele precedente:
-în Marea Britanie, s-au pierdut datele
a 93% din asiguraţi.
-Germania a dat 1,7 miliarde de euro
pentru implementarea parţială a unui astfel de sistem şi apoi l-au stopat.
Practic cardul național de sănătate este
făcut pentru a stopa furtul din sistem.
Cardul nu poate fi
folosit în eventualitatea unui accident pentru că nu se cunoaște codul pin,
deci nici grupa sanguină sau vreun număr de telefon al unei persoanei de
contact trecute pe card.
Donarea de organe nu se poate bifa pe
card, deși există rubrică, asta pentru că trebuie făcută o declarație notarială
în acest sens. Astfel că rudele vor hotărî donarea organelor.
Dincolo de păreri pro sau contra
utilizării cardului național de sănătate este clar că avem de-a face cu un
control ilegal asupra cetățeanului.
De
ce nu s-a stabilit un alt mod de a controla furtul din sistem?
Sursa: agerpres; cnas.ro; activenews.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu